onsdag 5 oktober 2011

ons 5 okt

Som jag nämnt tidigare i bloggen vill jag ännu inte bestämma alltför mycket hur jag ska gå tillväga när jag undersöker och upplever Årsta. Min undersökningsstruktur är att jag ska vara där varje och se vad som händer. Om jag får inspiration att göra något särskilt ska jag göra det. Om jag känner att jag behöver utmana mig själv ska jag göra det. Hittils har jag alltid tagit med mig en kompis eller en bok till Årsta för att ha något att fylla min tid med ifall jag inte vet vad jag ska ta mig till.

I fredags var jag i Årsta och och promenerade med en kompis. Vi avslutade promenaden med att äta lunch på en restaurang nära Gullmarsplan. Halloumisalladen var god men portionen var alldeles för liten för att bli mätt på.


I måndags valde jag att åka buss genom Årsta för att se området från en annan synvinkel. Jag tog bussen från Gullmarsplan och fotograferade och tittade längs vägen. Jag klev av vid Årsta torg och tog en promenad runt Årsta torg och satte mig på ett kafé nära Årsta. Efter att ha varit i Årsta i drygt en vecka började jag delvis känna mig hemtam i området.

Både i måndags och i tisdags har jag fikat på kafét sallad och sån´t och läst i boken feministisk queerteori efter att ha promenerat runt i Årsta.

Idag på förmiddagen gick jag från Gullmarsplan via nyra promenadvägar till Årsta Torg. På väg mot tporget såg jag flera olika bostadsområden i kuperade områden. Återigen förvånas jag över att det finns så många uterum med olika karaktär i Årsta. När jag kom fram satte jag mig i solen på en parkbänk vid torget för att läsa en gratis DN som jag fick på tunnelbanan i Gullmarsplan. När jag suttit där ett tag kom en kompis tjej fram till mig och vi började prata. Det visade sig att hon jobbar på Biblioteket som ligger vid Årsta torg. Jag berättade om mitt projetk och  vi bestämde att jag skulle komma och kolla in biblioteket senare i veckan.


På eftermiddagen promenerade mamma och jag runt i Årsta för att äta lunch och för att promenera i Årsta. Vi åt på Palmyra Kebab där jag ätit tre gånger förut och vi gick sedan till kafét Sallad och Sån´t för att ta en fika. Efter fikat promenerade vi runt i Årsta för att i möjligaste mån se områden som jag inte promenerat i förut. Vi gick in i flera två second hand-affrärer och gick in i Årsta kyrka. Kyrkans samlingssal hade nyligen byggts till. Efter promenaden Åkte vi bil en sväng runtsydvästra delen av Årsta för att leta efter ett litet torg som jag sett två dagar tidigare. När vi hittade torget tittade vi runt lite sedan tog vi bilen hem igen.

Trots att jag försöker vänta med vad jag ska göra så har jag fått lite idéer kring vad jag kan jobba vidare med. Jag blir inspirerad av de möten med människor som jag har haft i Årsta. Både de som jag har haft med mig och de jag träffat där. Även de som jag bara iaktagit eller tjuvlyssnat på när jag tex fikat och ätit har jag tänkt vidare lite på. Vet inte vad det skulle kunna bli av det. En annan idé är att på något sätt fånga känslan i de många olika uterummen som jag upplever att Årsta har. Men som sagt så vill jag inte tänka för mycket på vad jag ska göra ännu utan mera bara se vad som händer än så länge.

I introduktionen till den här uppgiften berättade Mattias om Situationisterna som gjort ett projekt som de kallade Derrivé, där de underökte hur olika miljöer påverkade människors sinnesstämning. De undersökte platser genom att driva omkring. Jag tycker att jag driver omkring i Årsta och att jag känner efter hur jag påverkas av miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar