onsdag 12 oktober 2011

Ons 12 okt


Efter måndagens handledningar och diskussioner har jag kommit fram till att det viktiga är att jag prövar att gå i någon riktning med min undersökning. Om det inte ger något kan jag alltid ändra fokus. Om jag inte har någon styrfart blir dit svårt att ändra riktning.

Nu har jag prövat att kartlägga hur jag rörde mig i Årsta under två dagar. Först försökte jag att kartlägga hur jag rörde mig med hjälp av en app till min iphone som heter runtastic. Appen fungerade inte så bra eftersom den stängdes så fort jag gjorde något annat med mobilen, som att tex prata i den eller spela wordfeud (alfapet). Istället för digital kartläggning markerade jag manuellt på en karta var jag gått under dagen. När jag gick in på mitt favoritfik och mitt favoritlunchställe ritade jag skissartat upp hur lokalen såg ut och hur jag hur jag förflyttade mig i den. Så här såg anteckningarna ut från igår och idag.


När jag satt på fiket Sallad och Sån´t började jag tjuvlyssna på de omring mig. Jag skrev ner lösryckta meningar och försökte döja att jag tjuvlyssnade på min omgivning. Tanken var att skriva ner ett smakprov vad jag hör när jag inte gör något speciellt i Årsta. Inspirationen fick jag av klasskompisar i Kungälv när under lunchen överhörde andra lunchgästers samtal. Inpirationen kom även från flera böcker som heter Tjuvlyssnat. I Tjuvlyssnatböckerna har de samlat flera överhörda roliga konversationerfrån tex tunnelbanor och bussar. Följande kommentarer och meningar skrev jag ner från fiket Sallad och Sån´t:

Man ca trettio år pratar med ca 30-årig kvinna med barnvagn
-Alla är vi olika som sagt var.

Man ca 40 år pratar med kvinnligt butiksbiträde ca 40 år
- En vanlig bryggkaffe och en chokladboll.
- Vill du ha kvitto?
- Eh, ja tack.

Två pojkar ca 17 år. Talexemplen mellan pojkarna kommer inte i direkt följd utan är fristående exempel från en längre diskussion de emellan.
- Klirr i moderaternas kassa

- Då kan du inte bli kirurg
- Och då bara, läs inte över min axel
- Jag tänkte mer generellt, att han alltid är med en tjej.
- Har du inte femton lax?
- Man måsta zooma in och zooma ut för att se.
- Juholt blir partiledare.
- Det fins inga privata pengar i det, därför fins det inga bra läner där.
- De blir bitna av AIDS-uteliggare dagligen.

Kvinna ca 40 år i telefonsamtal
- Är det okej eller?
- Bra, puss hej!

Jag vet ännu inte hur jag ska gå vidare med mina förflyttningsnoteringar och mina tjuvlyssningsanteckningar men jag ska fortsätta med det och se vad det kan leda till.

3 kommentarer:

  1. Yeah. Jag var inne på det förut, gött att någon tar upp den tråden :) Tjuvlyssna är det bästa som finns...Det är lite styggt också, extra spännande.

    SvaraRadera
  2. Kul med tjuvlyssnandet! Det som spelas in är på riktigt som jag sa på handledningen sist. Ska bli spännande att följa din process.

    SvaraRadera
  3. Ja! tjuvlyssning testade jag också lite på Sunes café. kul!
    var det årstabor som pratade av de sdu lyssnade på? eller bara på besök på platsen? vad säger det om platsen det som sägs? Kan man lyssna sig till en plats?
    Och hur kan man använd det i undervisningssituationer?

    SvaraRadera