fredag 21 oktober 2011

fre 21 okt

Jag har fortsatt min dokumentering av Årsta genom att kartlägga mina förflyttningar, spela in i smyg, tjuvlyssna och skriva ner utdrag ur konversationer. Jag har öven börjat specificera mitt fotograferande till miljöer och personer i Årsta. Här är ett miljöfoto från restaurang Palmyra som jag tagit.


Nu har jag även börjat utveckla en idé av hur jag kan använda mig av material. Jag upplever att jag ser små utdrag ur olika berättelser när jag iaktar och tjuvlyssnar i Årsta. Jag försöker hitta på vad som hänt före och efter ett samtal som jag hör så att samtalet blir en del av en längre berättelse. Det material som jag samlat i Årsta skulle jag kunna använda som en inspirationsbank för att skapa egna berättelser.
Berättelserna kan vara  påhittade men utgå från följande:

*Ljudinspelningar från Årsta (buss, torg, restaurang, fik)
*Utdrag från tjuvlyssnade konversationer i Årsta
*Fotograferade/tecknade miljöer från Årsta
*Avecknade personer som påträffats i Årsta

Det här skulle man kunna använda i en undervisningssituation för att få elever att träna sig bildberättande och dramaturgi. Man skulle även kunna låta eleverna skapa sina egna inspirationsmaterial från en plats  för att sedan inspirationsmaterial med en klasskompis.

Jag blir inspirerad av Per Åhlins teckningar som ofta fångar stämningar i bakgrunder och i karatktärer på ett effektfullt sätt. Bilden nedan är tecknad av Per Åhlin och är tagen från filmen Resan till Melonia .


Mitt nästa steg blir att strukturera upp och bearbeta de fyra olika typerna av material som jag samlat in så att de blir lättanvända. Jag tänkte bearbeta fotografierna av miljöer och karaktärer så att de blir tecknade och förenklade. Sedan ska jag i mån av tid försöka skapa en egen bildberättelse av mitt inspirationsmateral för att se hur det kan bli.

1 kommentar:

  1. Tycker det här med bildberättande eller "idébank" till nya berättelser låter jättebra! Kör på :)

    SvaraRadera