torsdag 27 oktober 2011

to 27 okt

Efter måndagens handledning beslutade jag att själv göra tio exempel på berättelser/bilder med utgångspunkt från Årstamatetialet. Jag utgick från tjuvlyssnade texter, tjuvisnpelningar, och tjuvfotograferingar av miljörer och karaktärer. Jag skippade att göra förfiningar av materialet eftersom det formodligen skulle minska på inspirationen för senare bearbetning. Anledningen till att jag gör egna exempel är att jag vill testa om materialet funkar som inspiration och för att ta reda på fördelar och nacdelar med att ge liknande uppgifter till elever. För att inte tänka för mycket under skapandet skapade jag en tidsgräns på en timme att göra alla tio berättelser/bilder. Jag lät slumpen avgära hur jag skulle kombinera text och bild. Inspirationen till att använda slumpen som riktning i arbetet hämtar jag från The Dice Man skriven av Luke Rhineheart. I den boken låter han tärningen avgöra hans beslut i livet. Här är exempel på de tio berättelserna/bilderna jag gjorde på en timme.



Efter onsdagens handledning beslutade jag att förstora en av skisserna till stor guaschmålning eftersom jag aldrig målat en tavla större än A3. Jag valde att förstora gumman med glasögon eftersom mina blickar mest drogs till den. Färgerna gult, blått och vitt valde jag för att begränsa mig och för att använda mig av komplementfärger. Så här växte tavlan fram.


Funderar på att göra en extremt liten tavla som komplement till den stora för att visa på skillnaderna i vilket format jag oftast målar i. Den stora tavlan är ca 1m x 1,3m.

2 kommentarer:

  1. Det där med färgerna var kul. Eller är. Skrattar fortfarande åt att du var klädd i dem,och att blandningen blev samma gröna som din blogg. Svårt att gå utanför sig själv, liksom (brottas just nu med detta egentligen eviga dilemma). Hur gick det sen? Skapar du stort nu?

    SvaraRadera