fredag 18 november 2011

lö 19 sept


Nu börjar del två av denna kurs. Jag ska experimentera med att utveckla tjuvlyssnandet i den här uppgiften. Efter handledningstillfället i tisdags formulerade jag att jag skulle tjuvlyssna andras idéer och genomföra de stulna idéerna. En inspirationskälla jag har är filmen Yes man med Jim Carrie i huvudrollen. Om någon frågar Jim Carrie något så måste han säga ja vilket innebär att han gör en massa oväntade saker.

Jag vill försöka samla in idéerna i Årsta eftersom jag vill fortsätta där jag börjat. När jag satt på Restaurang Palmyra hörde jag sju uppklädda män diskutera ett jobb som en av de arbetade med. Hans kund ville att de skulle göra en film med en bil som kör upp på en bro som öppnas. Bron skulle öppnas till en vinkel på 38 grader och bilen skulle glida av bron. Han diskuterade för och nackdelar med sina kollegor/kompisar om huruvida filmen skulle spelas in på riktigt eller om filmen skulle animeras. Jag beslutade mig att för att göra en stop motion film av denna idé eftersom jag blev inspirarad av att höra Emelis filmidéer. Jag köpte en leksaksbil på BR-leksaker och byggde upp en miniatyrvärld på mitt vardagsrumsbord.



Bakrunden och marken i filmen fick bli målad masonit och bron skar jag till och målade av rosa frigolit. För att skapa lite mer liv i miljön la jag till lite modellgräs och modellbuskar som jag hade hemma. För att datorns fotovinkel skulle vara samma hela tiden staplade jag upp datorn på en stol nära bordet och tog kort i programmet Photobooth. Mellan varje foto flyttade jag bilen ungefär en bils längd. Jag fotograferade i högertrafik men datorn spegelvände bilderna. Jag tyckte att det funkade bra med vänstertrafik så jag spegelvände inte bilderna. Efter fotograferandet importerade jag bilderna till Imovie där jag bestämde hur länge varje bild skulle visas, oftast 0,1 sekunder per bild.   Därefter lade jag till ljud och berättarröst och för att filmen skulle fungera på nätet sparade jag filmen i Quicktimeformat. Så här blev min stop motionfilm Broöppningen.

 

1 kommentar:

  1. Strålande!!! Älskar "woaouh!"-et i slutet. Det är så man reagerar när man åker av en bro ner i sjön :)

    SvaraRadera