måndag 28 november 2011

Må 28 nov

Jag väljer att inte göra klart min kortfilm från tunnelbanan eftersom den idén känns för tunn. Jag kommer lägga upp alla klipp som jag filmade och sedan låta den idén vara.

Det har varit svårt att att hitta idéer under tjuvlyssnandet i Årsta. Det jag har hört har oftast varit skvaller och återberättelser av händelser. Efter handledarsamtalet i tisdags kom jag/vi fram till att jag mera aktivt skulle försöka stjäla andras idéer. Jag kunde tex börja prata med personer och fråga om deras idéer på Konstfack. Tanken var att jag inte skule avslöja att jag var ute efter att ta deras idéer utan att jag bara var nyfiken på hur de tänkte. När jag sedan genomfört den stulna idén skulle jag på något sätt försöka återkoppla mitt genomförande av idén till idéskaparen.

I fredags ringde jag Konstfack för att komma i kontakt med studenter om deras idéer. Det var svårt att i telefon kopplas till någon som kunde hjälpa mig. Ett tips jag fick var att gå till Konstfacks Kafé och prata med eleverna som satt och fikade. När jag kom fram till Konsfack hade kaféet stängt och jag hade varit nervös helt i onödan.


Jag fick gå på mitt andra tips vilket var att besöka Konstfacks julmarknad. Där säljer Konstfacks studenter egengjorda saker i en stor hall. Jag åkte dit i lördags för att fiska idéer. Det var så trångt på julmarknaden att det var svårt att röra sig i den riktining man ville. Jag försökte starta samtal med studenterna bakom försäljningsborden om deras idéer. De blev ofta förvirrade eller blyga av mina frågor och de svarade korrekt och kort om tankarna kring deras idéer. Jag fick trots det röriga tillfället fram tre idéer. Här nedan kommer idéerna.

Industridesign: En student som sålde handgjorda läderfodral till iphone4 fodral pratade med sin kompis. Han berättade för sin vän att han jobbade med ett projekt där han ville skapa en diskussion kring varför ny industridesign var så likriktad och maskulin i sin karaktär. Han ville att den istället skulle vara mer varierad. Kompisen fortsatte intresserat att ställa frågor om projektet men idéskaparen ville hellre försöka sälja sina grejor än att prata vidare.

Kinesiska sagor: På ett bord fanns flera tavlor i blyerts. Jag frågade hur hon fått idåen till en tavla där armar  sträcker sig uppåt mot en tom yta. Hon berättade att det var en illustration till en kinesisk saga. Sagan var hämtad från den kinesiska sagosamlingen Liao zai zhi zhi yi. Armarna tillhörde människospöken som hade förgiftats till döds av giftiga växter intill en sjö.

Porslinsmålning: En tallrik i klassisk design med blått handmålat motiv och mönster runt tallriken var till försäljning. Motivet var en explicit bild på en kille och en tjej som hade samlag. Bredvid tallriken fanns det här kortet. Om man byter ut porr mot något annat tycker jag att man kan se det som att man ändå använder ursprungsidén.

2 kommentarer:

  1. bra att du kämpade dig in i julmarknadsträngseln och fick 3 idéer!

    SvaraRadera
  2. Modigt att ta dig dit och verkligen fråga! Ska bli roligt att se ditt fortsatta arbete med "knyckandet" :)

    SvaraRadera