måndag 21 november 2011

Må 21 nov

Jag glömde skriva hur jag defenierar en idé och vad jag menar med att stjäla. Jag utgår från wikipedias defenition av idé. "En idé är en tanke som präglas, för den aktuella individen som får idén, av en hyhet och unikhet. En idé inbegriper ofta någon slags lösning på något slags problem. Allt från en idé om hur man ska göra en resa till en idé som behandlar samhällets basdrag". Wikipedias defenition av stöld lyder: "Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan." Jag vill undersöka vad det kan innebära att stjäla något så abstrakt som idéer. Är det ok att stjäla idéer?

Överhörde ytterliggare en idé under min Årstavistelse. En flicka ca 16 år berättade i telefon för sin kompis att hon skulle göra en skoluppgift inom estetprogrammet på gymnasiet. Hörde att hon sa att hon skulle filma på tunnelbanan och på en fotbollplan och att det inte skulle finnas några människor med på bild. För att genomföra den här idén har jag filmat korta snuttar från Skanstulls tunnelbana och på en fotbollsplan i Västerhaninge med en Iphone. Jag undviker att få med tydliga gestalter av människor i bild eftersom hon skulle göra det. När jag satte mig för att klippa ihop en liten film av mina videosnuttar visste jag inte vad jag ville säga med filmen. Ska jag bara sätta ihop sekvenserna till en följd av klipp utan mening? När jag tjuvlyssnade fick jag inte själva anledningen eller budskapet till hennes film. Behöver jag ett budskap? Hmm. Ska börja sätta samman klippen så att det blir något, det kanske händer något med meningen när jag sätter ihop det till en kortfilm  Så här ser tre av de ca 20 oklippta videosnuttarna ut.

1 kommentar:

  1. Skitspännande! Tycker att varje film har sin egen charm och sitt eget budskap, kanske helt utan baktanke. Den första upplever jag som ganska stark t o m i det här ständigt rusande tåget, det höga ljudet, bakom galler. Jag tänkte liksom genast "livet allså...". Den andra är snarare påtagligt långsam men fortfarande en sorts strid ström som förmedlas eftersom det är ett dovt sorl. Sista gillar jag pga det gälla skrattet följt av "Men titta vad grå jag är!". Återigen: awesome.

    SvaraRadera